هر آنچه که باید از رشته پرورش زنبور عسل بدانید !

ویژگی های رشته پرورش زنبور عسل (زنبورداری) چیست؟ از قدم صفر تا درآمد
  • 17 آذر 1400
  • زمان مطالعه : 12 دقیقه
  • نویسنده : سمیرا شیری
  • تعداد بازدید : 1123

معرفی شغل رشته پرورش زنبورداری

رشته زنبورداری یا پرورش زنبور عسل نظیر مشاغلی مانند ؛ پرورش شتر مرغ ، گاو داری ، پرورش گوشفند و… در زمره مشاغل پرورشی – تولیدی - کشاورزی قرار دارد. شغل پرورش زنبور و تولید عسل طبیعی با فراهم نمودن شرایط زیستی برای گروهی از دسته زنبور ها که قابلیت تولید عسل را دارا می باشند نسبت به تولید عسل طبیعی اقدام و با عرضه و فروش محصول نهایی خود ، عواید آن را به عنوان سود به خود اختصاص می دهند.

زنبور عسل از حشرات مفید برای انسان است که متعلق به گروه دوبالان می‌باشد. زنبور عسل خیلی قبل از انسان در روی زمین به وجود آمده و زندگی می‌کرده . زنبور عسل حدود 150 میلیون سال پیش وجود داشته و مشغول تولید مثل بوده . با این تفاوت که فاقد یک زندگی اجتماعی بوده و چون خیلی از زنبورهای غیر عسلی حال حاضر ، زندگی تکی داشته و هر زنبور لانه مخصوص بخود و منحصر به فرد داشته.

محصولات شغل زنبورداری یا پرورش زنبور عسل

  • عسل طبیعی : مایعی شیرین که از نتیجه بالاآوری و تغییرات آنزیمی توسط زنبور عسل از قند موجود در میوه ها ، درختان و گل ها یا از شکر ( عسل غیر طبیعی) بدست می آید که به عنوان مهمترین و اولین محصول حاصل از این کسب و کار به حساب می آید.

شغل زنبوداری یا پرورش زنبور عسل - عسل طبیعی

  • رویال : ژل رویال یکی از فرآورده های رشته و کسب و کار پرورش زنبور عسل یا زنبوداری است که کاربردهای بسیار فراوانی در زمینه طبی و پزشکی داشته و قیمت هر کیلو ژل رویال حدود ۱۲ میلیون تومان می باشد. در هر دوره می توان حدود ۱۰۰ الی ۲۰۰ گرم ژل رویال از کندوهای عسل بدست آورد.

آموزش تولید ژل رویال زنبور عسل

  • بره موم : ماده ای چسبناک و از تولیدات شغل زنبوداری که برای محافظت از کندوها توسط زنبور عسل ایجاد می شود و در زمینه سلامت و پزشکی کاربردهای فراوانی دارد.فرآوری بره موم می تواند سود دهی خیلی خوبی داشته باشد.

آموزش تولید بره موم زنبور عسل

  • زهر زنبور عسل : یکی از فراورده های با ارزش کسب و کار زنبور دارای که به عنوان یک محصول استراتژیک می توان از آن نام برد ، زهر زنبور عسل می باشد. پروسه زهرگیری توسط یک دستگاه الکتریکی و ایجاد شوک برقی در مدخل ورودی کندوها سبب می شود زنبور زهر خود را رها نموده تا در ظرف مخصوص جمع آوری شود بدون آنکه ضرری به زنبور عسل وارد شود و یا حیات آن به خطر بیوفتد. قیمت این محصول را مانند قیمت طلا ، بر اساس گرم محاسبه می کنند و حدوداً ارزشی هر گرم زهر زنبور سه برابر ارزش هر گرم طلا برآورد می شود !

آموزش گرفتن زهر زنبور عسل

  • گرده گل : گرده گل فرآورده دیگر زنبورداری بوده که در فصل فراوانی گرده ها توسط ابزاری که تله گرده گیر نام دارد انجام می شود. این کار با قرار دادن تله گرده گیر در مدخل و ورودی های کندوها صورت می گیرد. زنبور عسل پس از رد شدن از فیلتر تله گرده گیر ، مقداری از گرده های گل چسبیده به پاهای خود را در ظرف تله گرده گیر می ریزد. معمولاً از گرده گل به قصد استفاده مجدد برای زنبور عسل در فصل کمبود گرده گل و یا به قصد فروش تهیه می کنند که خود می تواند آورده مالی خیلی خوبی برای صاحبان کسب و کار پرورش زنبور عسل فراهم کند.

آموزش تولید گرده گل زنبور عسلر

سرمایه اولیه و ابزار های لازم برای راه اندازی کسب و کار زنبورداری

  • عسل گیر یا اکسترکتور عسل: با قرار دادن قاب های عسل درون این دستگاه و با چرخش دستگاه ، عسل از از قاب به بیرون و بر روی دیواره دستگاه عسل گیر می ریزد. قیمت این دستگاه حدود ۶ تا ۹ میلیون تومان متغیر است.

  • لباس مخصوص: لباس مخصوصی با رویه مشمایی برای عدم نفوذ نیش زنبور به همراه کلاه و صورت بند که حدود 200 الی 300 هزار تومان قیمت دارد.

  • انبرک زنبورداری: این بزار برای بازدید و بازنمودن درب قاب ها که در اثر پوشش موم روی آن کیپ شده است کاربرد دارد.

  • گرده گیر: این ابزار در زمان فراوانی گرده گل ، گرده ها را گرفته و در زمان کمبود گرده به کندوها برای استفاده توسط زنبورها استفاده می شود.

  • پولک تراش: برای کندن موم و پولک پوشیده شده بر روی حجره های عسل کاربرد دارد و قیمتی در حدود 150 هزار تومان دارد.

  • چادر زنبورداری : چادر مخصوص نگهبانان کندوها که همواره تا پایان دوره تولید و برداشت عسل همراه کندوها هستند که از کندو در برابر آب ، باد و ... محافظت می کند.

ابزارها و دستگاههای مورد نیاز شغل زنبورداری و تولید عسل

نحوه دریافت مدرک و گواهینامه رشته زنبورداری فنی و حرفه ای

گواهینامه مهارت سازمان آموزش فنی و حرفه ای یکی از معتبر ترین مدارکی است که در سراسر کشور و در سطح بین المللی پس از گذراندن دوره آموزشی و قبولی در آزمون برای متقاضیان پذیرفته شده صادر می گردد. برای دریافت این کارت باید پرداخت هزینه و ثبت شماره شناسایی در سامانه سازمان فنی و حرفه ای کشور را سپری نمود. برای دریافت مدرک رشته زنبورداری (پرورش زنبور عسل فنی و حرفه ای) نیز میتوانید با مراجعه به یکی از آموزشگاه های رسمی معرفی شده در سایت سازمان فنی و حرفه ای کشور مراحل را گذرانده و مدرک مورد نظر را اخذ نماید.

نمونه سوالات رشته پرورش زنبور عسل (زنبورداری) فنی و حرفه ای

مجموعه آزمونیکا با جمع آوری پرتکرار ترین و مهم ترین نمونه سوالات پرورش زنبور عسل ، همچنین با فراهم نمودن فضایی مشابه با امتحان اصلی این رشته ، صدور کارنامه آنلاین و مشاهده تمامی سوالات و پاسخ ها در پنل ، قبولی آسان در این رشته را برایتان میسر می سازد.

اشتراک

0 نظرات

پاسخ دهید