همه چیز درباره نرم افزار اکسل ( Excel)

اکسل ( Excel ) چیست ؟ معرفی بازار کار و نحوه یادگیری
  • 30 بهمن 1400
  • زمان مطالعه : 12 دقیقه
  • نویسنده : سمیرا شیری
  • تعداد بازدید : 875

تاریخچه نرم افزار اکسل ( EXCEL )

تاریخچه مایکروسافت اکسل به سال 1982 برمیگرده، ,وقتی که Multiplan، توسط مایکروسافت به بازار عرضه شد تا در مقابل برنامه گسترده  VisiCalc، رقابت کنه. VisiCalc اولین برنامه‌ ای بود که برای رایانه‌های شخصی طراحی شده‌ بود. Multiplan در سیستم‌های CP/M خیلی کاربرد داشت با این حال، Lotus 1-2-3 آی‌بی‌ام از Multiplan در MS Dos (سیستم عامل اولیه مایکروسافت) بیشتر فروخته و در بین مردم جای گرفت.

Microsoft Multiplan Spreadsheet (1982)

در همین هنگام بود که مایکروسافت تصمیم گرفت نرم‌ افزار صفحه گسترده‌‌ی دیگری را به نام اکسل وارد بازار کنه و اون رو جایگزین Multiplan کنه. اکسل اولین بار در سال 1985 برای مک و در سال 1987 برای رایانه‌ی شخصی منتشر شد. نسخه اول 2.0 بود. بر خلاف سایر صفحات گسترده الکترونیکی، اکسل به کاربران امکان تغییر ویژگی‌های سلولی مانند ارتفاع و عرض و هم‌چنین تغییر فونت و کاراکترها رو میداد. اکسل هم‌چنین امکان ادغام نامه، نمودارهای گسترده و احتمالات نموداری رو نیز فراهم کرده بود. تمامی این موارد موجب پیشی گرفتن فروش و استفاده از اکسل نسبت به سایر رقبا شد.

مایکروسافت اکسل نسخه 2.0

ورژن های مختلف excel از گذشته تاکنون

در جدول زیر لیستی از ورژن های مختلف اکسل و سال انتشار آنها را مشاهده می کنید :

 

# نام نسخه سال انتشار
1 Version 1 1985
2 Excel 2 1987
3 Excel 3 1990
4 Excel 4 1992
5 Excel 5 1993
6 Excel 95 1995
7 Excel 97 1997
8 Excel 2000 1999
9 Excel 2002 2001
10 Microsoft Office Excel 2003 2003
11 Microsoft Office Excel 2007 2007
12 Microsoft Office Excel 2010 2010
13 Microsoft Excel 2013 2013
14 Microsoft Excel 2016 2016
15 Microsoft Excel 2019 2019

اکسل 2021

بسیاری از کاربران حدس می زدند که هرگز اکسل 2021 وجود نخواهد داشت اما برای بار دوم اشتباه کردند.  به نظر عجیب می رسد که نسخه دیگری از آفیس "مجوز دائمی" را منتشر کنید که در کنار اکسل 365 فروخته می شود.  واضح است که مایکروسافت به طور کامل از مدل SaaS (نرم افزار به عنوان سرویس) استقبال کرده است که در آن نرم افزار اجاره داده می شود و به فروش نمی رسد. به نظر می رسد آنها همچنین تصدیق کرده اند که برخی از خریداران هنوز هم مدل «یک بار خرید برای همیشه استفاده کنید» را ترجیح می دهند.  بسیاری از مفسران اکنون بار دیگر حدس می زنند که اکسل 2021 واقعاً آخرین نسخه در ردیف نسخه های دارای مجوز دائمی است. نسخه فعلی اکسل 2021 با «ویژگی های کشنده» انواع داده های مرتبط، تجزیه و تحلیل خودکار و جستجوهای زبان طبیعی فقط برای کاربران اکسل 365 در دسترس است زیرا هیچ ویژگی جدیدی هرگز به اکسل 2021 اضافه نخواهد شد.  ارتقای بزرگ برای اکسل 2021 گنجاندن آرایه های پویا به همراه مجموعه ای از توابع جدید آرایه پویا بود. برای دانلود نسخه 2021 اکسل کلیک کنید.

اکسل 2021

کاربرد های نرم افزار اکسل در زندگی روزمره

  • مدیریت بودجه برای خانواده‌ها یا دارایی کسب و کارها
  • مدیریت فاکتورها و رسیدها
  • پیگیری پروژه‌ها، فروشنده‌ها و مشتری‌ها و سوابق سلامت اشخاص
  • مدیریت برنامه‌ها و تقویم‌ها
  • ایجاد چک لیست و لیست وظایف
  • محاسبات مالی، وام، بدهی و گرونامه‌ها
  • مدیریت اموال

نرم افزار اکسل در چه شغل هایی به صورت تخصصی کاربرد دارد؟

1. تحلیل گر سرمایه گذاری

سرمایه گذاری از شغل های دلخواه برای فارغ التحصیلان به شمار میاد. سالهاست که تحلیل گر سرمایه گذاری یک شغل با درآمد عالی است. یک تحلیل گر سرمایه گذاری کارهای زیاد انجام میده که از جمله اونها تحلیل سرمایه گذاری سهام است. بیشترین کار تحلیل گر استخراج اطلاعات از گزارشات (اطلاعاتی مثل صورت حساب سود و زیان، درآمدها و …) و ایجاد یک مدل مالی است.

2. مشاور مدیریت

مشاور مدیریت کسیه که جهت همکاری با شرکت های خاص جهت اتخاذ تصمیمات بزرگ استراتژیک، استخدام می شن. مشاور مدیریت جهت کاهش هزینه و افزایش درآمدهای شرکت، استخدام می شوند. اولین کاری که یک مشاور مدیریت انجام میده، تحلیل مسائل موجود و داده های مربوطه ست.

3. حسابداری

اکثر ما وقتی کلمه حسابدار رو می شنویم، مالیات رو به ذهن می آوریم. در حالیکه بیشتر افراد به حسابداری به عنوان یک مسیر شغلی جذاب و پردرآمد نگاه نمیکنند، این شغل ستون فقرات اکثر کسب کارهاست و به همین دلیل، همیشه برای حسابداران کار وجود داره. کارهایی که در گستره وظایف یک حسابدار قرار میگیره بسیار زیاد است. حسابداران تازه کار، عموما درگیر ثبت و بررسی تراکنش ها هستند. اما حسابداران با سابقه بالا، با تحلیل هزینه ها و تهیه صورت حساب های مالی مواجه هستند.

4. بازاریابی

به وسلیه اینترنت، بازاریابان نقش بسیار مهمتری یافته اند. بازاریابی در چند دهه گذشته دستخوش تغییرات دیجیتالی گسترده شده است. برخی بسیار خلاق هستند در حالیکه برخی بسیار تحلیل گر هستند. صرفنظر از پست و نقش افراد، بازاریابی همچنان شغل جذاب و هیجان انگیزی و البته پردرآمدی به شمار می رود. شغلی که اکسل کاربرد زیادی در آن دارد.

5. تحلیل هوش تجاری

یک تحلیل گر هوش تجاری تلاش می کنه که همه داده های گذشته و حال کمپانی رو بررسی کنه تا بتواند جریان ها، نقاط ضعف و قوت را تشخیص دهد. این موضوع، یعنی تحلیل هوش تجاری و تبدیل آن به تصمیمات اجرایی و کاربردی، یکی از مهم ترین نقش های یک تحلیل هوش تجاری امروزه است.

نحوه دریافت مدرک و گواهینامه رشته اکسل EXCEL فنی و حرفه ای

گواهینامه مهارت سازمان آموزش فنی و حرفه ای اکسل یکی از معتبر ترین مدارکی است که در سراسر کشور و در سطح بین المللی پس از گذراندن دوره آموزشی و قبولی در آزمون برای متقاضیان پذیرفته شده صادر می گردد. برای دریافت این کارت مهارت اکسل باید پرداخت هزینه و ثبت شماره شناسایی در سامانه سازمان فنی و حرفه ای کشور را سپری نمود. برای دریافت مدرک فنی و حرفه ای رشته اکسل نیز میتوانید با مراجعه به یکی از آموزشگاه های رسمی معرفی شده در سایت سازمان فنی و حرفه ای کشور مراحل را گذرانده و مدرک مورد نظر را اخذ نماید.

دریافت نمونه سوالات رشته اکسل فنی و حرفه ای

مجموعه آزمونیکا با جمع آوری پرتکرار ترین و مهم ترین نمونه سوالات اکسل ، همچنین با فراهم نمودن فضایی مشابه با امتحان اصلی این رشته ، صدور کارنامه آنلاین و مشاهده تمامی سوالات و پاسخ ها در پنل ، قبولی آسان در این رشته را برایتان میسر می سازد.

اشتراک

0 نظرات

پاسخ دهید