اهمیت گیاهان و معرفی رشته گیاهان دارویی و معطر

هر آنچه باید از رشته گیاهان دارویی و معطر بدانید ( بازار کار و معرفی کامل )
  • 25 اسفند 1400
  • زمان مطالعه : 15 دقیقه
  • نویسنده : سمیرا شیری
  • تعداد بازدید : 1205

معرفی رشته گیاهان دارویی و معطر

منطقه مدیترانه، که دارای اکولوژی منحصر به فرد با ویژگی های طبیعی مختلف است، برای هزاران سال مسکونی بوده است و به شدت تحت تأثیر روابط انسان و طبیعت است (Scherrer et al., 2005). سنت استفاده از گیاهان وحشی به دلایل دارویی در جوامع کوچک روستایی امروزی، به ویژه در میان جوامعی که پل فرهنگی بین گذشته و حال را حفظ می کنند، ادامه دارد. در حالی که فناوری‌های ارتباطی سریع اخیراً توسعه‌یافته مردم را در چند ثانیه به یکدیگر متصل می‌کنند و داده‌ها را در فواصل وسیع پخش می‌کنند، دانش سنتی هنوز در زندگی روزمره اهمیت دارد. در طول چند دهه گذشته، تلاش ها برای حفظ دانش سنتی در سراسر جهان، به ویژه در اروپا و کشورهای مدیترانه افزایش یافته است.

این بررسی بر روی توصیف کاربردهای بالقوه روش‌های محاسباتی برای پیشرفت کلی کشف داروی گیاهی متمرکز است. حوزه‌های مختلفی مورد بررسی قرار می‌گیرند که در آن استفاده از چنین رویکردی می‌تواند به یافته‌های ارزشمندی به شیوه‌ای کارآمد هزینه و زمان منجر شود. جنبه های مربوط به ادغام اطلاعات پراکنده، تجزیه و تحلیل داده های مولکولی، کشف و طراحی دارو، احراز هویت و سم شناسی با تمرکز بر روش های محاسباتی مورد بحث قرار می گیرند.

معرفی رشته گیاهان دارویی و معطر

تاریخچه استفاده از گیاهان دارویی

استفاده از منابع گیاهی برای اهداف دارویی برای مدت طولانی وجود داشته است. دانش اولیه در مورد کاربردهای دارویی گیاهان را می توان به تمدن های باستانی، از جمله تمدن های مصر باستان، بین النهرین و دره سند ردیابی کرد. صدها نسخه خطی باستانی در مورد کاربردهای گیاهی گیاهی وجود دارد. این پایگاه دانش از قبل موجود می تواند در شناسایی و طراحی محصولات دارویی از گیاهان استفاده شود. پایگاه های دانش اتنوبوتانیک ممکن است پتانسیل بسیار زیادی برای ارائه سرنخ برای داروهای دارویی مدرن داشته باشد. به عنوان مثال، شناسایی پروستراتین، که در برابر HIV به دلیل نقش آن در فعال کردن مخزن سلول های T نهفته استفاده می شود ، با استفاده از کار اتنوبوتانیک در ساموآ انجام شد.

چالش عمده ای که برای توسعه پایگاه های دانش قومی گیاه شناسی وجود دارد این است که اطلاعات فعلی مربوط به مواد گیاهی برای اهداف دارویی پراکنده است و عمدتاً در ادبیات به شکل بدون ساختار (به عنوان مثال زبان طبیعی) جاسازی شده است. بنابراین، توسعه تکنیک هایی که بتواند داده ها را در قالبی مفید برای داده کاوی بعدی استخراج، ذخیره و ارائه کند، مهم است. سپس تکنیک‌های داده‌کاوی را می‌توان برای ارائه راه‌حل‌هایی برای توسعه استراتژی‌های بیولوژیکی و غربالگری هدفمند تقویت کرد. برای دانش گذشته نگر، دیجیتالی کردن متون تاریخی اولین گام است، مانند ابتکاراتی مانند کتابخانه میراث تنوع زیستی (www.biodiversitylibrary.org) و پروژه کتابخانه دیجیتال میلیون کتاب چین و ایالات متحده (www.cadal.zju.edu.cn) با این حال، استخراج اطلاعات بالقوه ارزشمند از این متون دیجیتالی چالش مهمی را به همراه دارد.

نخستین پزشك آریایی به نام تریتا یا آترت نام داشت كه از دیدگاه زرتشت و اهورا مزدا شخصی بود پرهیزكار، دانا، كام كار، توانا كه برای نخستین بار، ناخوشی، تب و زخم نیزه را بازداشت. نام تریتا نه تنها در فرهنگ ایرانی بلكه در هندوستان نیز به عنوان اولین پزشك آریایی معرفی شده است. تریتا به عنوان نخستین پزشك و جراح آریایی با گیاهان و خواص آن ها آشنایی فراوان داشت. او برای درمان بیماری ها از عصاره های گیاهانی كه خود استخراج می كرد، استفاده می نمود.

از سایر نام داران آریایی در این عرصه می توان جمشید یا یما، فریدون یا تئا و غیره را نام برد. یما و تراتااونا از نخستین كسانی بودند كه در ایران باستان توانستند بیماران دچار مشكلات پوستی، استخوانی و دندانی را از افراد سالم تشخیص دهند.

پیامبر تمدن آریایی تاكید زیادی بر حفظ و بقای گیاهان كرده است. در این تمدن قدیمی ایرانی دو گیاه "مورد و انار" مقدس بودند و همواره در بین مردم از ارزش والایی به دلیل سلامت انسان و محیط زیست برخوردار بوده اند.

تاریخچه استفاده از گیاهان دارویی

شاخه های رشته گیاهان دارویی و معطر

برای تحصیل در رشته گیاهان دارویی شما سه گزینه خواهید داشت. که با توجه به علاقه تان می توانید در یکی از این گرایش ها ادامه تحصیل و فعالیت کنید. این سه گرایش شامل موارد زیر می باشند:

تولید و بهره برداری از گیاهان دارویی

برای تحصیل در این رشته تنها کافیست که شما به مراحل تولید و برداشت گیاهان دارویی علاقمند باشید. دروس ارائه شده در این گرایش کاملا مرتبط با نام رشته است و پس از اتمام تحصیل در این رشته، شما می توانید در زمینه های مختلف پرورش گیاهان دارویی و بهره برداری از آن ها برای تولید انواع داروهای گیاهی و کسب درآمد از آن فعالیت داشته باشید.

شناخت گیاهان دارویی

در این رشته دیگر نیازی نیست که کارآموز درباره ی پرورش و تولید گیاهان دارویی چیزی یاد بگیرد بلکه به کسب علم در زمینه های مختلف فیزیولوژی، ترکیبات شیمیایی، گیاه شناسی، پراکنش، خواص درمانی و اکولوژی این گیاهان می پردازد و نهایتا می تواند دانش خود را پس از اتمام تحصیل در این گرایش، در زمینه های مختلف مرتبط با همین موضوعات به کار برده و به فعالیت بپردازد.

گیاهان دارویی و مسائل پس از برداشت

در این رشته کارآموز یاد میگیرد که پس از برداشت محصولات و گیاهان دارویی، چگونه و با پردازش کدام عملکردها می تواند آن ها را به داروهای کاربردی تبدیل نماید. از جمله کارهایی که باید بر روی گیاهان دارویی پس از برداشت انجام شود شامل تکه تکه کردن، تمیز کردن، بسته بندی، پودر کردن، تهیه عرقیجات از گیاهان دارویی و … خواهد بود که در این گرایش به خوبی آموزش داده می شود. 

شاخه های رشته گیاهان دارویی و معطر

بازار کار رشته کاربر گیاهان دارویی در ایران

کارآموزان و علاقمندان به این رشته می توانند در محیط های خصوصی و شخصی و هم در محیط های کارخانه ای شرکتی، مشغول به کار شوند. مثلا کارخانجات تولید انواع چای های گیاهی (دمنوش)، کارخانجات تولیدی عرقیات و گلاب، کارخانجات داروسازی گیاهی و کارگاه های بسته بندی مختص گیاهان دارویی، از بهترین مکان های شرکتی و خصوصی برای حضور فعال فارغ التحصیلان رشته ی گیاهان دارویی فنی حرفه ای و ... می باشند.

از طرفی این افراد می توانند خود با راه اندازی مزارع بزرگ و کوچک گیاهان دارویی فعالیت کنند و یا به صورت یک ناظر بر روی روند کاری این مزارع حاضر باشند. علاوه بر این موارد، خیلی از افرادی که متخصص رشته گیاهان دارویی هستند می توانند در طبیعت برای برداشت انواع گیاهان دارویی طبیعی اقدام کنند که البته این کار را باید تحت نظارت و پس از اخذ مجوز از سازمان های مربوطه ( بهداشت ) ، انجام دهند. در نهایت داروخانه های گیاهی نیز مکان هایی هستند که در آنجا به افراد متخصص و کاربلد در زمینه های مختلف تولید داروی گیاهی نیاز دارند.

دریافت مدرک فنی و حرفه ای کاربر گیاهان دارویی

گواهینامه مهارت سازمان آموزش فنی و حرفه ای اکسل یکی از معتبر ترین مدارکی است که در سراسر کشور و در سطح بین المللی پس از گذراندن دوره آموزشی و قبولی در آزمون برای متقاضیان پذیرفته شده صادر می گردد. برای دریافت این کارت مهارت اکسل باید پرداخت هزینه و ثبت شماره شناسایی در سامانه سازمان فنی و حرفه ای کشور را سپری نمود. برای دریافت مدرک فنی و حرفه ای رشته کاربر گیاهان دارویی نیز میتوانید با مراجعه به یکی از آموزشگاه های رسمی معرفی شده در سایت سازمان فنی و حرفه ای کشور مراحل را گذرانده و مدرک مورد نظر را اخذ نماید.

نمونه سوالات رشته گیاهان دارویی فنی و حرفه ای

مجموعه آزمونیکا با جمع آوری پرتکرار ترین و مهم ترین نمونه سوالات گیاهان دارویی ، همچنین با فراهم نمودن فضایی مشابه با امتحان اصلی این رشته ، صدور کارنامه آنلاین و مشاهده تمامی سوالات و پاسخ ها در پنل ، قبولی آسان در این رشته را برایتان میسر می سازد.

 

اشتراک

0 نظرات

پاسخ دهید