دسته بندی نشده
((( بعد از خرید به فایل pdf نمونه سوالات و خلاصه کتاب دسترسی خواهید داشت )))
نمونه سوالات تستی اصول و فلسفه تعلیم و تربیب ( علی شریعتمداری ) :
توجه توجه : با تهیه این PDF دیگه نیازی به خرید و مطالعه کتاب نیست ، مگر در موارد خاص ، موفق باشید.
1. کدام فیلسوف پدر رئالیسم است؟
الف) ارسطو ✅
ب) افلاطون
ج) دکارت
د) هگل
2. کدام مکتب باور دارد که نظریات تربیتی را نمی توان به عنوان نتایج منطقی آراء فلسفی تلقی نمود؟
الف) اگزیستانسیالیسم ✅
ب) تحققی
ج) تجربه گرایی
د) پیشرفت گرایی
3. طرح دانش فراگیر مربوط به کدام عالم تعلیم و تربیت است؟
الف) ژان فردریک هربارت
ب) ژان ژاک روسو
ج) ژان آموس کمینوس ✅
د) ژان هانری پستالوزی
4. موضوعی که تناقض دوم را بین اصل حریت و اصل سندیت بوجود می آورد، کدام است؟
الف) فراهم ساختن برنامه زندگی و شغلی
ب) نگرانی مربی از لحاظ تحقق ارزشها
ج) توجه نکردن به امیال و خواسته های یادگیرنده
د) پرورش استعدادها به وسیله آزمایش و تمرین ✅
5. تعریف واژه ها و اصطالحات، بررسی شیوه استدلال، اجتناب از تضاد و تناقض و تردید در برهانهای پیشینیان، از نشانه های کدام یک از روشهای فلسفی استفاده کرده ایم؟
الف) تاریخی
ب) تحلیل منطقی
ج) برهان خلف ✅
د) تأمل و بازنگری
6. تفکر محوری »جان الک« کدام است؟
الف) علم محصول کار عقل است
ب) علم در واقع تداعی معانی است
ج) شهود عامل اصلی شناخت می باشد
د) علوم حاصل دریافتهای حسی هستند ✅
7. بنابر اعتقاد دکتر فیلیپ اسمیت ، »ارزش سنجی عقاید بدون توجه به منبع آنها« نشانه چیست؟
الف) رها ساختن خود از جمود روانی ✅
ب) کشف امور اساسی و بیان آنها در هر موقعیت
ج) قضاوت و حکم را به روش فرضیه ای - قیاسی قراردادن
د) مشاهده امور خاص با توجه به ارتباط آنها با یک زمینه وسیع
8. – فلسفه تعلیم و تربیت در قالب ((فلسفه و تعلیم و تربیت )) یا رویکرد ایسم ها با چه اشکالی مواجه شد؟
الف) ارزش زدایی تربیتی از تأمالت نظری در حوزه فلسفه
ب) ناهماهنگی کامل میان آرای تربیتی و بنیان های فلسفی مکاتب
ج) مبهم بودن نحوه استنتاج طرح های تربیتی از نظریه های فلسفی ✅
د) عدم شناخت کامل روش شناسی تجربی و کاربرد آن در استنتاج
9. کدام عبارت بیانگر خصوصیات »اصل« از دیدگاه دکتر هوشیار می باشد؟
الف) اصل ، همان مرام و مسلک است که جزو امور نسبی و اعتباری می باشد
ب) صل امری است عینی و واقعی که معلق و منوط به شرایط خاصی می باشد ✅
ج) روشی که برای استفاده از قواعد تربیتی در محیطی خاص بکار گرفته می شود
د) نسبت ثابتی است که بین دو وضع بیان کننده وضع موجود بوده و قابل تعمیم باشد
10. معنای اصل »تأثیر متقابل« به عنوان یکی از میزان های تجربه، کدام است؟
الف) تأثیر متقابل تجارب گذشته و حال فرد
ب) اشتراک مساعی فرد با دیگران برای حل مسائل اجتماعی
ج) انطباق دادن فرد)متعلم( با شرایط بیرونی از سوی معلم
د) تعامل و انطباق فرد با موقعیت بیرونی در جوی آزاد و خالی از فشار ✅
11. کدام یک از مکتب های فلسفی، منکر جنبه معرفتی قضایای ارزشی و اخالقی است؟
الف) پراگماتیسم
ب) ایده آلیسم
ج) اگزیستانسیالیسم
د) تجربی منطقی ✅
12. از گزاره های زیر کدام یک بیان کننده اندیشه کانت است؟
الف) دین باید با آگاهی اخلاقی همراه و در جهت آن باشد ✅
ب) هم دین و هم اخلاق باید برحکمت نظری استوار گردند
ج) اخلاق باید با ارزشهای فردی و اجتماعی همراه و در جهت آنها باشد
د) دین و اخلاق باید کامالً مستقل و بدور از هر گونه تأثیر پذیری از یکدیگر باشند
13. طرفداران مکتب ایده آلیسم، بیشتر روی کدام روش تدریس تأکید دارند؟
الف) تجربی
ب) مشاهده
ج) دیالتیک ✅
د) حل مسئله
14. – پیدایش میزانهایی که مورد پذیرش همگان باشد، زائیده کدام نظریه در مورد ارزشهاست؟
الف) عینی ✅
ب) رابطه ای
ج) زمینه ای
د) ذهنی یا شخصی
15. کدام مورد جزء مواد درسی مورد قبول اصحاب مدرسه ( اسکوالستیک ) بوده است؟
الف) منطق و نجوم ✅
ب) تاریخ و فلسفه علم
ج) روش تحقیق علمی
د) اصول و فنون آموزش
توجه توجه برای دانلود کامل سوالات از بخش بالا اشتراک فایل را خریداری کنید .
بخش هایی از جزوه فلسفه تعلیم و تربیت ( علی شریعتمداری )
فلسفه چیست و زمینه تاریخی آن
شاید ساده ترین طریق شناسایی فلسفه، معنی کردن واژه فلسفه باشد لفظ فلستفه ریهته ی یونتانی دارد . ایتن لفتظ معرب کلمه ی ف )یلوسوفیا philosophia )است. فیلوسوفیا مرکب از دو کلمه: فیلو به معنی دوستداری و ستوفیا بته معنی دانایی، پس کلمه فیلوسوفیا به معنی دوستداری دانایی است.
فیثاغورث اولین کسی بود که خود را فیلوسوفس ( philosophos ) یعنی دوستدار دانایی خواند. افلاطون هم، سقراط را فیلوسوفس، معرفی می کند. پیش از سقراط گروهی پدید آمدند که خود را سوفیست یعنی دانشمند می نامیدند. سقراط به علت تواضع و فروتنی و یا شاید برای هم ردیف نشدن با سوفیست ها، مایل نبود او را سوفیستت یا دانشمند بخوانند و از این رو خود را فیلوسوفس ( فیلسوف ) یعنی دوستدار دانش نامید. رفته رفتته کلمه فیلوسوفس (فیلسوف) ، به مفهوم دانشمند ارتقاء پیدا کرد و کلمه ی فلسفه نیز مرادف با دانش شد.
فلسفه تعلیم و تربیت چیست
فلسفه و تربیت چنان رابطه نزدیکی با هم دارند که جان دیویی فلسفه را نظریه ی کلی تربیت می داند. تعلیم و تربیت به گروه معینی، که فیلسوفان تربیتی نامیده شوند، اختصاص ندارد و خود را به یک عده اصول عالی مقید نمی کند و چون هر فردی که می تواند اعمال خود را بسنجد و ارزیابی کند فیلسوف ( به معنای عام ) نامیده می شود . بدون تردید، مسئولان مدارس ( مدیران و معلمان ) غالبا با یک عده مسائل تربیتی مواجه می شوند که ناگزیرند آن ها را دقیقاً و آگاهانه تجزیه و تحلیل کنند و تصمیم های لازم را بگیرند و به کار ببرند در این صورت، می گوییم آن ها عمل فلسفیدن انجام می دهند و نتایجی که از این تصمیم ها یا حکم ها می گیرند پایه ی فلسفه تربیتی آن ها را تشکیل می دهد.
رئالیسم و تعلیم و تربیت
رئالیسم که در فارسی " واقع گرایی" و "اصالت واقع" نامیده می شود ، تقریبا نقطه ی مقابل ایده آلیسم بوده و برای اشیای مستقل از ذهن و فکر ما واقعیت قایل است. رئالیسم، اشیاء را آن چنان که هستند، قبول دارد و از تعبیر و تفسیر جهان خارج طبق تجربه های شخصی خودداری می کند.
دو اصل فلسفه رئالیسم
-
اصل استقلال : یعنی وجود جهان، اشیاء و حوادث و روابط بین اشیاء و حوادث به انسان بستگی ندارد. به عبارت دیگر، جهان، مستقل از ذهن و عقل انسان وجود دارد، اگرچه انسانی نباشد که آن را در کند.
-
اصل قابلیت شناسایی: یعنی جهان آن چنان که هست، قابلیت شناخته را دارد ، به بیان دیگر جهان را آن چنان که وجود دارد می توان شناخت.
توجه توجه :
هم اکنون میتوانید با پرداخت حق اشتراک جزئی از بخش بالای سایت ،
فایل های PDF نمونه سوالات را به صورت کامل دانلود کنید.
با خرید این پکیج نیازی به خرید و مطالعه کتاب نیست !
نظرات 0