دسته بندی نشده
سوالات ارزشیابی کیفی و توصیفی مقدماتی و تکمیلی ، در این پک از سایت آزمونیکا مهمترین سوالات این درس به صورت تخصصی در 2 فایل و بیش از 700 سوال تستی به صورت PDF تهیه شده که تضمین قبولی شماست. سوالات به صورت مرتب و فصل به فصل همراه با پاسخنامه می باشد. کافیست از بخش بالا اشتراک با مبلغ جزئی را خریداری نموده و بلافاصله فایل را در قالب PDF دانلود کنید. در بخش زیر تعدادی از سوالات به صورت نمونه ذکر شده است :
((( بعد از خرید بلافاصله به فایل های سوالات و جواب آنها دسترسی خواهید داشت )))
نمونه سوالات ارزشیابی کیفی توصیفی ( مقدماتی و تکمیلی )
توجه : با خرید این پکیج هیچ نیازی به تهیه کتاب و یا منبع دیگری ندارید !
1. کدام یک از موارد زیر از ویژگی های ارزشیابی کیفی – توصیفی نمی باشد ؟
الف) تأکید بر ارزشیابی تکوینی
ب) تغییر مقیاس کمی به کیفی
ج) عدم تغییر الگوی تصمیم گیری در باره ی ارتقاء پایه ✅
د) تنوع ابزارهای جمع آوری اطلاعات
2. ویژگی سنجش مشاهده ای چیست ؟
الف) تأکید بر عمل گرایی و رفتار گرایی
ب) توجه ویژه به نظام ارزشیابی سنتی
ج) توجه به ابعاد نگرشی ، عاطفی ، مهارتی و شخصیتی دانش آموز
د) مورد الف و ج ✅
3. در طرح ارزشیابی توصیفی ، ارزشیابی پیشرفت تحصیلی (فرآیندی) در دوره ی ابتدایی به چه صورت انجام می پذیرد؟
الف) تکوینی ✅
ب) پایانی
ج) ترمی
د) هیچکدام
4. دو تفاوت اساسی بین ارزشیابی کمی و کیفی :
الف) جمع آوری اطلاعات و شیوه ی بازخورد ✅
ب) هدف و جمع آوری اطلاعات
ج) تجزیه و تحلیل و هدف
د) جمع آوری اطلاعات و تجزیه و تحلیل
5. بهترین زمان برای ارزشیابی چه زمانی است؟
الف) - زمانی که فرایند آموزش و یادگیری در حال انجام است ✅
ب) در اولین زمان بعد از آموزش
ج) - زمانی که ذهن دانش آموز آزاد می باشد
د) - زمانی که تاثیر محیط بر فراگیر به حداقل رسیده
6. به روشی که آموزشها بصورت آنلاین خارج از کلاس در اختیار دانش آموزان قرار می گیرد و تکالیف در کلاس انجام می شود چه می نامند؟
الف) آموزش انفرادی هدایت شده
ب) کلاس آنلاین
ج) آموزش انفرادی کنترل شده
د) آموزش معکوس ✅
7. کدامیک از موارد زیر جزء "پیش نیازهای اجرای ارزشیابی کیفی توصیفی " نیست؟
الف) تغییر نگرش نسبت به یادگیری
ب) تغییر شیوه مدیریت کلاس
ج) توجیه والدین
د) تغییر الگوی بازخورد ✅
8. پوشه کار مورد نظر ارزشیابی کیفی - توصیفی کدام است ؟
الف) فراورده ای از بهترین کارها است.
ب) فرایندی ، که معرف رشد و پیشرفت است.
ج) فراورده یا فرایندی،که نشان دهنده ی تلاش، رشد و پیشرفت دانش آموز است. ✅
د) فراورده ای از همه ی کارهای دانش آموز در طول مدت یک سال تحصیلی است.
9. کدامیک از موارد زیر جزو نقاط ضعف طرح ارزشیابی کیفی توصیفی است ؟
الف) افزایش تعامل اولیا
ب) تنوع ابزارهای جمع آوری
ج) عدم تعامل اولیا با مدرسه ✅
د) افزایش علاقه مندی به یادگیری
10. تحلیل و تفسیر نتایج جمع آوری شده از ابزارهای گوناگون در ارزشیابی کیفی – توصیفی چگونه است ؟
الف) تحلیل فرایندی و پایانی ✅
ب) تحلیل پایانی
ج) تحلیل کمی
د) کارنامه های پیشرفت تحصیلی الف و ب
بررسی جامع ارزشیابی کیفی توصیفی: مفاهیم، اهمیت و کاربردها
ارزشیابی آموزشی به عنوان یکی از ارکان اصلی فرآیند یاددهی-یادگیری، نقش بسیار مهمی در بهبود کیفیت آموزشی ایفا میکند. یکی از رویکردهای نوین در این زمینه، ارزشیابی کیفی توصیفی است که در سالهای اخیر توجه بسیاری از پژوهشگران و معلمان را به خود جلب کرده است. در ادامه به برسی مفاهیم، اهمیت و کاربردهای ارزشیابی کیفی توصیفی در نظام آموزشی میپردازد.
مفهوم ارزشیابی کیفی توصیفی
ارزشیابی کیفی توصیفی به معنای بررسی و تحلیل دقیق و عمیق عملکرد دانشآموزان بر اساس معیارهای مشخص و به صورت کیفی است. در این نوع ارزشیابی، برخلاف روشهای کمی که به ارائه نمرات و اعداد محدود میشوند، تلاش میشود تا با استفاده از توصیفهای دقیق و جامع، تصویری کامل از تواناییها و نقاط ضعف دانشآموزان ارائه شود. این روش با استفاده از مشاهده، مصاحبه، بررسی مستندات و دیگر ابزارهای کیفی، سعی در فهم بهتر از عملکرد فردی و گروهی دانشآموزان دارد.
اهمیت ارزشیابی کیفی توصیفی
ارزشیابی کیفی توصیفی اهمیت زیادی دارد زیرا:
-
توجه به فرایند یادگیری: این نوع ارزشیابی به جای تمرکز بر نتایج نهایی، بر فرایند یادگیری دانشآموزان تمرکز دارد و به معلمان و والدین کمک میکند تا درک بهتری از مراحل پیشرفت فرزندشان داشته باشند.
-
تقویت انگیزه یادگیری: با ارائه بازخوردهای دقیق و سازنده، میتوان انگیزه یادگیری دانشآموزان را افزایش داد. این بازخوردها به جای آنکه صرفاً نمره یا رتبهای خشک و بیروح باشند، به دانشآموزان نشان میدهند که کجاها خوب عمل کردهاند و در چه زمینههایی نیاز به بهبود دارند.
-
توجه به تفاوتهای فردی: ارزشیابی کیفی توصیفی به معلمان این امکان را میدهد که با در نظر گرفتن تفاوتهای فردی، برنامههای آموزشی خود را بر اساس نیازهای هر دانشآموز تنظیم کنند.
روش های اجرای ارزشیابی کیفی توصیفی
برای اجرای مؤثر ارزشیابی کیفی توصیفی، معلمان باید از مجموعهای از ابزارها و روشها استفاده کنند. برخی از این روشها شامل موارد زیر میشود:
-
مشاهده: معلمان با مشاهده دقیق رفتارها و عملکرد دانشآموزان در کلاس، میتوانند اطلاعات مهمی در مورد نحوه یادگیری آنها به دست آورند.
-
مصاحبه: از طریق مصاحبه با دانشآموزان و حتی والدین، معلمان میتوانند به درک بهتری از مشکلات و نیازهای دانشآموزان برسند.
-
پورتفولیو: ایجاد یک پورتفولیو که شامل نمونههایی از کارهای دانشآموزان در طول سال تحصیلی است، میتواند به معلمان کمک کند تا پیشرفت و تحولات یادگیری را در طول زمان مشاهده کنند.
چالش ها و محدودیت های ارزشیابی کیفی توصیفی
اگرچه ارزشیابی کیفی توصیفی دارای مزایای بسیاری است، اما با چالشهایی نیز مواجه است. از جمله این چالشها میتوان به نیاز به زمان و تلاش بیشتر برای جمعآوری و تحلیل دادهها، نیاز به آموزش و تجربه معلمان در اجرای صحیح این نوع ارزشیابی، و دشواری در استانداردسازی نتایج به منظور مقایسه بین دانشآموزان اشاره کرد.
توجه توجه :
با تهیه این پکیج هیچ نیازی به خرید کتاب و منبع خاص دیگری ندارید
کافیست از بخش بالای سایت اشتراک را خریداری کرده و فایل ها
را به صورت مستقیم از سایت آزمونیکا دانلود کنید. موفق باشید.
نظرات 0