دسته بندی نشده
سوالات اندیشه اسلامی 1 ابوالحسن غفاری، در این پک از سایت آزمونیکا مهمترین سوالات این درس به صورت تخصصی در 1 فایل و بیش از 500 سوال تستی با پاسخنامه و جزوه خلاصه کتاب به صورت PDF تهیه شده که تضمین قبولی شماست. سوالات به صورت مرتب و فصل به فصل همراه با پاسخنامه می باشد. کافیست از بخش بالا اشتراک با مبلغ جزئی را خریداری نموده و بلافاصله فایل را در قالب PDF دانلود کنید. در بخش زیر تعدادی از سوالات به صورت نمونه ذکر شده است :
((( بعد از خرید بلافاصله به فایل های سوالات و جواب آنها دسترسی خواهید داشت )))
نمونه سوالات اندیشه اسلامی 1 ( ابوالحسن غفاری ) :
توجه : با خرید این پکیج هیچ نیازی به تهیه کتاب و یا منبع دیگری ندارید !
1. در اصطلاح معارف دینی معنویت با چه تعابیری معرفی شده است؟
الف) روحانیت
ب) قداست
ج) پاکی
د) همه ی موارد ✅
2. کدام گزینه از ویژگی های معنویت اسلام است؟
الف) دعوت انسان به سوی خدا
ب) معنویت برخاسته از اعتقاد به عالم غیب
ج) غایتمندی آفرینش
د) دعا ✅
3. اساس این برهان بر مفهوم امکان و ممکن استوار است.
الف) احتمالات
ب) نظم
ج) حدوث
د) امکان و وجوب ✅
4. غریزه نوعی ویژگی ذاتی همراه با ..... است.
الف) شعور
ب) آگاهی
ج) پذیرش
د) الف و ب ✅
5. خداوند از آن جهت که در جایگاه آفرینش قرار داشته و عمل آفرینش از او صادر میشود، کدام صفات را دارا است؟
الف) سلبی
ب) فعلی ✅
ج) ذاتی
د) اضافی
6. قدر در لغت به کدام معنا نیست؟
الف) اندازه
ب) حکم ✅
ج) نهایت
د) حد
7. بر اساس بحث اختیار و اجبار، اهل بیت در برابر کدام عقیده ی افراطی ایستادند؟
الف) جبرگرایی
ب) تفویض
ج) اختیارگرایی
د) الف و ب ✅
8. کدام گزینه نادرست است؟
الف) عوامل اجتماعی از جمله عواملی هستند که باعث ایجاد احساس بی هدفی می شوند
ب) عده ای دارای آرمان های زودگذر هستند و حیات خود را به آنها وابسته می دانند.
ج) مقصود از معنا در بحث معنای زندگی هدف از زندگی است. ✅
د) زندگی دنیوی غایتی برتر دارد.
9. مصدر میمی واژه ی معاد به چه معنا است؟
الف) بازگشتن ✅
ب) جای بازگشت
ج) زمان رجوع
د) الف و ب
10. کدام گزینه درست است؟
الف) مرگ از امور اختیاری است.
ب) مرگ از امور تکوینی است. ✅
ج) مرگ از حوزه ی اختیار خارج نیست.
د) مرگ امری غیر وجدانی است.
سوالات آزمون اندیشه اسلامی 1 ابوالحسن غفاری
در آزمون «اندیشه اسلامی ۱» تألیف ابوالحسن غفاری، معمولاً سوالات بهگونهای طراحی میشوند که هم جنبهی حفظی و هم جنبهی تحلیلی داشته باشند. این سوالات بیشتر بر مباحث بنیادی مانند توحید، نبوت، معاد، شناختشناسی دینی، وحی، عقل و رابطهی آن با دین تمرکز دارند. برای مثال، یکی از سوالات رایج ممکن است این باشد که: «تفاوت عقل نظری و عقل عملی چیست و چه نقشی در فهم دین دارند؟» یا «ویژگیهای پیامبران از دیدگاه عقل و وحی چیست؟» در برخی موارد نیز سوالات به صورت کاربردی و تحلیلی طراحی میشوند؛ مانند: «تأثیر اعتقاد به معاد در سبک زندگی انسان چیست؟» که از داوطلب انتظار میرود بهجای صرفاً حفظ مطالب، بتواند آنها را در قالب زندگی فردی و اجتماعی تحلیل کند.
از آنجا که کتاب اندیشه اسلامی ۱ با رویکردی عقلی-استدلالی نگاشته شده است، طراحان سوال معمولاً علاقهمندند میزان درک مفهومی داوطلب را بسنجند. بنابراین، توصیه میشود هنگام مطالعهی این کتاب، صرفاً به حفظ تعاریف اکتفا نشود، بلکه مفاهیم عمیقتری مانند «رابطه عقل و دین»، «اثبات وجود خداوند»، «دلایل عقلی بر ضرورت بعثت پیامبران» و «شناخت دین حقیقی» نیز بهدرستی درک شوند. برای مثال، سوالی مانند: «آیا عقل بهتنهایی میتواند انسان را به سعادت برساند؟ چرا؟» نمونهای از سوالاتی است که مستلزم تسلط بر مباحث نظری و توان تحلیل است. بهطور کلی، در پاسخگویی موفق به سوالات این آزمون، درک عمیق مفاهیم و توانایی استدلالورزی نقش اساسی دارند.
کتاب اندیشه اسلامی ۱ تألیف ابوالحسن غفاری
کتاب «اندیشه اسلامی ۱» تألیف دکتر ابوالحسن غفاری، یکی از منابع اصلی دروس معارف اسلامی در دانشگاههای ایران است. این کتاب با نگاهی عقلانی و منطقی، به مباحث بنیادین دین اسلام همچون خداشناسی، نبوت، معاد، و شناختشناسی دینی میپردازد. هدف اصلی این کتاب، آشنایی دانشجویان با اصول اعتقادی اسلام از منظر استدلالی و علمی است تا بتوانند با آگاهی و تفکر، باورهای دینی خود را پایهریزی کنند.
فصل اول: اهمیت دین و ضرورت آن
در ابتدای کتاب، نویسنده به تعریف دین و بررسی نیاز انسان به دین میپردازد. دین از دیدگاه غفاری، یک ضرورت فطری و عقلانی برای انسان است که به او در جهتدهی زندگی، پاسخ به سؤالات اساسی وجودی و رسیدن به سعادت حقیقی کمک میکند. انسان بدون دین، دچار سردرگمی در مسائل بنیادی چون هدف زندگی، مرگ، و ارزشهای اخلاقی خواهد شد.
فصل دوم: راه های شناخت خداوند
یکی از اصلیترین موضوعات کتاب، خداشناسی است. غفاری با رویکردی عقلگرایانه، دلایل وجود خدا را در قالب براهین مختلف مانند برهان نظم، برهان فطرت و برهان امکان و وجوب مطرح میکند. او تاکید میکند که عقل بشر توانایی دارد وجود خدا را بدون نیاز به وحی اثبات کند و همین عقل، مقدمهای برای پذیرش وحی و نبوت خواهد بود.
فصل سوم: وحی، نبوت و ضرورت پیامبران
در ادامه، نویسنده به مفهوم وحی و پیامبری میپردازد و تبیین میکند که انسان برای دستیابی به هدایت کامل، نیازمند پیامبران است. غفاری ویژگیهای پیامبران را از جمله عصمت، علم الهی و تأیید توسط معجزه بیان میکند. او همچنین بر ضرورت ختم نبوت با پیامبر اسلام تأکید دارد و اثبات میکند که دین اسلام به عنوان دین کامل، برای همه زمانها کفایت میکند.
فصل چهارم: معاد و زندگی پس از مرگ
مسئله معاد و حیات اخروی از دیگر بخشهای مهم کتاب است. نویسنده از دیدگاه عقلی و نقلی به بررسی ضرورت و امکان معاد میپردازد و بیان میکند که باور به معاد، نهتنها امری دینی بلکه عقلی و اخلاقی نیز هست. وی تأکید دارد که اعتقاد به روز قیامت تأثیر مستقیمی بر مسئولیتپذیری انسان در دنیا دارد.
فصل پنجم: رابطه عقل و دین
از نکات متمایز کتاب، تحلیل رابطهی عقل و دین است. غفاری باور دارد که عقل و دین در تعارض با یکدیگر نیستند بلکه مکمل هماند. او عقل را یکی از ابزارهای شناخت دین میداند و بر این نکته پافشاری میکند که درک و پذیرش دین بدون تفکر عقلانی، امری ناقص است.
جمع بندی
کتاب اندیشه اسلامی ۱ اثری جامع و منطقی است که در فضای دانشگاهی، نقش مهمی در تقویت بنیه دینی دانشجویان ایفا میکند. رویکرد عقلگرایانه و پرهیز از تحمیل اعتقادات، این کتاب را به منبعی مناسب برای گفتوگو و تأمل در مباحث دینی تبدیل کرده است. توصیه میشود دانشجویان این اثر را نه تنها برای گذراندن واحد درسی، بلکه برای درک عمیقتر مفاهیم دینی مطالعه نمایند.
توجه توجه :
با تهیه این پکیج هیچ نیازی به خرید کتاب و منبع خاص دیگری ندارید
کافیست از بخش بالای سایت اشتراک را خریداری کرده و فایل ها
را به صورت مستقیم از سایت آزمونیکا دانلود کنید. موفق باشید.
نظرات 0