ایران کوچک از نظر زیرساخت‌های فنی و حرفه‌ای فقیر است

ایران کوچک از نظر زیرساخت‌های فنی و حرفه‌ای فقیر است
  • 21 شهریور 1401
  • نویسنده : سمیرا شیری

«غلامحسین حسینی‌نیا» معاون وزیر و رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور، عصر یکشنبه بیستم شهریور ماه در نشست شورای مهارت استان البرز حضور یافت و ضمن آشنایی با دغدغه بخش خصوصی در زمینه مهارت‌آموزی، در جریان روند اقدامات انجام شده در اداره کل آموزش فنی و حرفه‌ای استان البرز قرار گرفت.

به گزارش روابط عمومی سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور، «غلامحسین حسینی‌نیا» در این نشست تخصصی، که آن را یکی از مهمترین نشست‌های استان البرز تلقی کرد، با بیان اینکه البرز-  ایران کوچک - از نظر زیرساخت‌های فنی و حرفه‌ای فقیر است، گفت: به عنوان مثال، گرگان در استان گلستان با دو میلیون نفر جمعیت ۱۸ مرکز آموزش فنی حرفه‌ای دولتی دارد، اما البرز با 3 میلیون و  ۷۰۰ هزار نفر جمعیت فقط ۵ مرکز آموزش فنی و حرفه‌ای دارد که این تعداد برای استانی با ویژگی‌های خوب صنعتی، مهاجرپذیری و هم‌جواری با پایتخت بسیار کم است. راهکار پیشنهادی ما با توجه به رویکرد سازمان که توسعه آموزشگاه‌های آزاد می‌باشد، این است که تعداد مراکز دولتی یا آموزشگاه‌های فنی حرفه‌ای آزاد افزایش یابد و از این آموزشگاه‌های آزاد خرید خدمات انجام شود.

«نهضت مهارت‌ آموزی» حرکتی ملی در جهت رشد مهارت‌ آفرینی

رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور به «نهضت مهارت‌آموزی» در گام دوم انقلاب اشاره و آن را یک حرکتی ملی در جهت رشد مهارت‌آفرینی عنوان کرد. وی با بیان این مهم که نهضت مهارت‌آموزی به تنهایی از عهده سازمان فنی و حرفه‌ای برنمی‌آید، گفت: کل ظرفیت آموزش فنی و حرفه‌ای در بخش دولتی 550 هزار نفر و در بخش آموزشگاه‌های آزاد 600 هزار نفر است. از دیگر سو، بر اساس مطالعات صورت گرفته، هر ۵ سال یکبار مهارت افراد نصف می‌شود و لازم است دوره‌های مهارت به‌طور مداوم و مستمر آپدیت شود. در چنین شرایطی باید راهکارهایی برای انجام رسالت سازمان در امر مهارت‌آموزی تدوین و ارائه شود.

معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه کشورها به دو دسته «منبع محور» و «تکنولوژی محور» تقسیم شده‌اند، اظهار داشت: 10 کشور تکنولوژی محور دنیا ۷۵ درصد ثروت دنیا را تولید می‌کنند، درحالیکه ۱۰ کشور منبع محور از جمله ایران +۱۸۰ کشور دیگر روی هم ۲۵ درصد ثروت دنیا را تولید می‌کنند. وی ادامه داد: در رقابت کشورها برای رسیدن به کشورهای تکنولوژی محور، نقشه راهی تدوین شده که بر سه اصل استوار است: توجه به استارت‌آپ ها startup ، توجه به آموزش مهارتی  skill up و توجه به بازار فروش .scale up  او با بیان اینکه هر سه این حلقه‌ها باید به صورت زنجیری محکم در خدمت اهداف باشند، تصریح کرد: بر کسی پوشیده نیست که قدرت هر زنجیره‌ای به اندازه قدرت ضعیف‌ترین حلقه این زنجیر است، لذا باید به هر سه این حلقه‌ها توأمان توجه ویژه شود.

ترویج توسعه «مهارت تکمیلی»

معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در بخش دیگری از سخنانش به کارکرد مهم دانشگاه‌ها اشاره کرد و گفت: دانشگاه به عنوان لوکوموتیو توسعه در مرزهای دانش فعالیت می‌کند و کارکرد خاص خودش را دارد، کارکردی خاص و یونیک که هیچ یک از دستگاه‌ها و نهادها نمی‌توانند جایگزین آن شوند. اما در طول سالیان، والدین و معلمان این باور نادرست را به جوانان القاء کردند که تنها مسیر سعادت آنان از دانشگاه می‌گذرد؛ دولت نیز تحت همین فشار روانی برای پاسخگویی به این نیاز کاذب همه تلاش خود را در جهت پذیرش دانشجو صرف کرد. در حالیکه اولا قرار نیست همه جوانان با دانشجو شدن خوشبخت شوند، ثانیا نیاز نیست همه دانشجویان تحصیلات تکمیلی داشته باشند.

حسینی نیا در ادامه افزود: یکی از راه‌های تغییر این باور نادرست، تشویق جوانان به سمت مهارت‌آموزی است و توصیه ما این است که به جای تشویق جوانان به سمت تحصیلات تکمیلی، مهارت تکمیلی را در جامعه ترویج کنیم.

توجه به آینده مشاغل و مشاغلِ آینده

رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور در بخش دیگری از سخنانش ضمن اشاره به سرعت عجیب پیشرفت تکنولوژی در جهان، به آینده مشاغل و مشاغلِ آینده اشاره کرد و گفت: دنیا به سمت و سویی در حال حرکت است که قطعا با مشاغلی روبرو خواهیم شد که آینده آنها ادامه گذشته‌شان نیست. بنابراین اگر تلاشی صورت گیرد ولی ارزش افزوده‌ای برای کشور نداشته باشد قطعا سبب کاهش ارزش پول ملی خواهد شد. لذا؛ تنها راه برون‌رفت از این حلقه معیوب روی آوردن به تکنولوژی است که مهمترین پیش‌نیاز آن تربیت نیروی انسانی ماهر است.

کسب رتبه نخست «مهارت آموزی سربازان وظیفه» توسط استان البرز

معاون وزیر در بخش دیگری از سخنانش ضمن تبریک به سردار «عباسعلی محمدیان» فرمانده نیروی انتظامی استان البرز گفت: استان البرز موفق شد در زمینه مهارت‌آموزی سربازان در بین سایر استان‌های کشور حائز رتبه نخست شود.

وی با بیان اینکه برای سربازان وظیفه برنامه‌های خوبی تدوین شده، اظهار داشت: در افق ترسیم شده برای این جوانان، سربازان در پایان دوره مقدس خدمت نظام وظیفه همزمان دو کارت پایان خدمت و کارت صلاحیت فنی حرفه‌ای دریافت می‌کنند.

غلامحسین حسینی‌نیا  ضمن ارائه آماری از اقدامات صورت گرفته در زمینه مهارت‌آموزی سربازان گفت: سال گذشته 120 هزار سرباز آموزش حرفه‌ای دیدند و  امسال به یاری خدا این عدد به  ۱۴۷ هزار نفر خواهد رسید.

طرح‌های مدونی برای آموزش 19 جامعه هدف سازمان فنی حرفه‌ای طراحی شده است

رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور با اشاره به ۱۹ گروه هدفِ مخاطب سازمان فنی و حرفه‌ای گفت: آموزش هر یک از این گرو‌‌ها که تنها پنج گروه این مخاطبان زیرمجموعه بهزیستی هستند، بر دیگری مقدم است و قابل حذف نیستند. وی آسیب‌دیدگان اجتماعی، افراد دارای معلولیت، دانشجویان، فارغ‌التحصیلان دانشگاهی،‌ دانش‌آموزان، زنان خانه‌دار، زنان سرپرست خانوار، زندانیان و خانواده آنها، ساکنین سکونتگاه‌های غیررسمی، ساکنین مناطق روستایی، سربازان وظیفه، کودکان کار، معتادان بهبود یافته، متقاضیان مهارت‌آموزی و مشمولان بیمه بیکاری را بخشی از این جامعه هدف عنوان کرد.

ارائه پیشنهادات در جهت اجرایی کردن طرح «نهضت مهارت‌آموزی»

معاون وزیر تعاون،کار و رفاه اجتماعی در ادامه ضمن اشاره به گستره جامعه هدف و توان بسیار محدود سازمان، به ارائه پیشنهاداتی در جهت تحقق طرح «نهضت مهارت‌آموزی» با هم‌افزایی و مساعدت سایر بخش‌های جامعه پرداخت.

غلامحسین حسینی‌نیا بیان کرد: یکی از راهکارهای پیشنهادی ما این است که برای هر طرحِ توسعه‌ای پیوست مهارتی تعریف کنیم که به موجب آن مبلغی از ارزش کل پروژه برای مهارت‌آموزی صرف شود. پیشنهاد دوم این است که به جای اینکه هزاران میلیارد در قالب تبصره ۱۶ و ۱۸ برای تسهیلات اشتغالزایی صرف شود، بخشی از این تسهیلات برای آموزش  مهارتی نیز در نظر گرفته شود و افراد ملزم باشند بخشی از تسهیلات دریافتی را برای کسب یک مهارت صرف کنند وگرنه تجربه نشان داده فرد بیکاری که این تسهیلات را دریافت کرده در اندک زمانی به دلیل عدم اشتغال همان مبلغ را نیز خرج کرده و اکنون فقط به یک بیکارِ بدهکار بدل شده است.

رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور در ادامه به طرح «آموزش در محیط کار» اشاره کرد و گفت: این طرح نسخه سنتی «استاد – شاگردی» قدیم است که علاوه بر آموزش یک مهارت به هنرجو کمک می‌کند سایر نیازهای شغلی را نیز در یک محیط حرفه ای فرابگیرد.وی ادامه داد: طبق آمار احصاء شده 3 میلیون واحد صنفی در کشور وجود دارند که یک 1میلیون و 400 هزار واحد قابلیت نقش‌آفرینی در این طرح را دارند. در استان البرز نیز از 28 هزار و 991 واحد صنفی 272 بنگاه اقتصادی در این طرح شرکت کرده‌اند.

وی همچنین ضمن اشاره به تعداد واحدهای صنعتی در البرز گفت: اگر همین کارخانجات و شرکت‌ها فقط 10درصد از بودجه‌ای که به عنوان مسئولیت اجتماعی در اختیار دارند را صرف مهارت‌آموزی کنند، شاهد تحول عطیمی در اجرای نهصت مهارت‌آموزی خواهیم بود. معاون وزیر و رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور در پایان با اشاره به مجمع خیرین اظهار داشت: در حال حاضر در کشور هیچ زمینه و بستری برای انجام کار خیر به اندازه ترویج مهارت‌آموزی وجود ندارد. قانونِ مجمع خیرین در مجلس تصویب و آیین‌نامه آن نیز ابلاغ شده که بر اساس آن مشوق‌های خوبی هم در زمینه مالیاتی لحاظ شده است. امید است از این ظرفیت نیز بهره لازم برده شود.

اشتراک

0 نظرات

پاسخ دهید