کارآفرینی موتور اصلی اقتصاد است

مدیر کل : وزرات کار و رفاه اجتماعی : کارآفرینی موتور اصلی اقتصاد است
  • 6 اسفند 1401
  • نویسنده : سمیرا شیری

مدیر کل دفتر توسعه کارآفرینی وزرات تعاون، کار و رفاه اجتماعی کارآفرینی را موتور اصلی اقتصاد دانست و از ایجاد ۶۰ هزار شغل مستقیم و غیر مستقیم توسط برگزیدگان جشنواره کارآفرینان برتر ملی خبر داد.

مدیر کل دفتر توسعه کارآفرینی وزرات تعاون، کار و رفاه اجتماعی کارآفرینی را موتور اصلی اقتصاد دانست و از ایجاد ۶۰ هزار شغل مستقیم و غیر مستقیم توسط برگزیدگان جشنواره کارآفرینان برتر ملی خبر داد.

به گزارش روابط عمومی سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور به نقل از مرکز اطلاع رسانی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، «علی زندوکیلی» در چهاردهمین جشنواره کارآفرینان برتر ملی اظهار کرد: تلاش ما در دفتر توسعه کارآفرینی وزرات کار بر این بوده  که در راستای فرمایشات مقام معظم رهبری در جهت توسعه کارآفرینی در کشور گام برداریم.

وی کارآفرینی را موتور اصلی اقتصاد عنوان کرد و گفت: با نوآوری محصول جدید خلق می شود و کارآفرینان می‌توانند در این مسیر کشور را توسعه بخشند و به همت آنها اقتصاد پیشرفت کند.

زندوکیلی در عین حال به روند انتخاب کارآفرینان برتر در این دوره از جشنواره اشاره کرد و گفت: امسال ۶۰۰۰ نفر در جشنواره ثبت نام کردند که در قالب جشنواره چهاردهم ۲۱ نفر از استانهای مختلف به عنوان برگزیده انتخاب شدند.

وی متذکر شد که شاخص های ارزیابی و فرایند داوری در این دوره از جشنواره تغییراتی داشته و شفافیت بیشتری را تجربه کرده است.

به گفته مدیرکل توسعه کارآفرینی وزرات کار، در سال گذشته کارآفرینان برتر در حوزه های تخصصی صنعت، خدمات و کشاورزی انتخاب می شدند اما امسال حوزه تعاون، صنایع دستی و گردشگری نیز به این بخشها افزوده شده است.

وی از ایجاد ۱۰ هزار شغل مستقیم و ۵۰ هزار شغل غیرمستقیم توسط برگزیدگان جشنواره خبر داد و گفت: در جشنوار امسال ۸۲۰ داور شامل ۴۰۲ خانم و ۴۱۲ آقا ثبت نام کردند و داوران در ۳۱ استان به صورت مجازی و میدانی به بررسی و ارزیابی پرداختند.

دبیر چهاردهمین جشنواره کارآفرینان برتر با اشاره به معرفی ۲۱ برگزیده این جشنواره گفت: از حوزه صنعت شش نفر، از حوزه کشاورزی چهار نفر، از حوزه خدمات پنج نفر، حوزه اجتماعی دو نفر، حوزه تعاون دو نفر و حوزه گردشگری و صنایع دستی نیز هر کدام یک نفر به عنوان نفرات برتر برگزیده شدند.

در این مراسم‌ همچنین میثم شهبازی معاون بنیاد ملی نخبگان نیز به بیان توضیحاتی در خصوص مشارکت بنیاد در انتخاب کارآفرینان برتر پرداخت و اظهار کرد: بنیاد ملی نخبگان امسال در زمینه انتخاب کارآفرینان سرآمد مشارکت داشته است. در بنیاد آنچه که در سال جاری و طی سال‌های اخیر درباره فرآیند انتخاب نخبه و حمایت از نخبگان صورت گرفته بحث تأمل و بررسی مجدد بوده و به عنوان متولی حمایت از نخبگان درباره مفهوم استاندارد نخبه و ساز و کارهای حمایت از نخبگان در حال بازنگری هستیم.

وی ادامه داد: اولین تغییر رویکردی که در یک سال گذشته در بنیاد اتفاق افتاد حرکت به سمت شناسایی فعال نخبگان بود زیرا تاکنون رویکرد غیرفعال را در شناسایی نخبگان داشتیم.

شهبازی افزود: اتفاق دوم این بود که تاکنون بر اساس برجستگی های علمی و موفقیت های تحصیلی و کسب رتبه های علمی نخبگان را انتخاب می کردیم ولی اکنون شیوه نامه‌های متعددی را تدوین و تصویب کردیم که بعضاً ابلاغ شده است.

به گفته وی، درحال حاضر نخبگی مربوط به کسب رتبه های برتر یا فرآیند تحصیلی نیست بلکه کارآفرینان برجسته ای که سال‌های سال زحمت کشیده و ارزش افزوده ایجاد کردند و تعداد زیادی نیروی انسانی به کار گرفتند، در فرایند انتخاب نخبگان مورد توجه قرار می گیرند.

معاون بنیاد ملی نخبگان رویکرد سوم را توجه به ایجاد ارزش افزوده و خدمت به کشور دانست و گفت: از نظر ما نخبه کسی است که دارای برجستگی های علمی، فناوری و کسب و کار باشد.احساس تعهد و مسئولیت در کشور داشته باشد و این توانایی را به حدی از شکوفایی  برساند.

شهبازی تصریح کرد: رویکرد ما این است که ارتباط متقابل بین بنیاد ملی نخبگان و سرآمدان نخبه ایجاد کنیم به همین منظور در بنیاد ملی نخبگان واحدی به نام فدراسیون سرآمدان تشکیل شده که در چند دوره گذشته برگزیدگان و سرآمدان را مورد حمایت قرار داده و از امسال بخشی در حوزه کارآفرینی خواهد داشت.

به گفته وی، بنیاد طرحی تحت عنوان بورسیه نخبگان در صنعت را دارد که این طرح بین بنگاه و کسب و کار و واحد تجاری و صنعتی دنبال می‌شود و بر اساس آن افراد مستعد، دوره‌ای را در واحدهای صنعتی و تجاری می‌گذرانند و بورسیه می شوند و فرصت‌هایی برای تربیت نیروی متخصص در کشور فراهم می‌شود.

اشتراک

0 نظرات

پاسخ دهید