مهارت‌آموزی سالانه ۴ میلیون جمعیت فعال در کشور

مهارت‌آموزی سالانه ۴ میلیون جمعیت فعال در کشور
  • 10 دی 1401
  • نویسنده : سمیرا شیری

«غلامحسین حسینی نیا»، معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی و رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور با بیان این مطلب‌که ۲۰ میلیون جمعیت فعال در کشور وجود دارد، گفت: باید سالانه ۴ میلیون نفر را به مهارت‌آموزی مجهز کرد.

به گزارش روابط عمومی سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور، به نقل از ایسنا دکتر «غلامحسین حسینی‌نیا » در آئین تقدیر از صنایع و بنگاه‌های اقتصادی حامی مسابقات ملی و بین‌المللی مهارت در مجتمع مس سرچشمه رفسنجان، با بیان این‌که فرهنگ مهارت‌آموزی باید در کشور گسترش یابد و مداومت داشته باشد، اظهار کرد: متأسفانه سال‌ها از این امر غافل بودیم، مهارت می‌تواند در مسیر توسعه کشور راهگشا باشد. مرتباً باید موضوع تکنولوژی‌ها را رصد و خود را به این موارد مجهز کنیم لذا زمینه‌های نهضت ملی برای مهارت‌آموزی در گام دوّم انقلاب اسلامی در سازمان فنی و حرفه‌ای و شبکه‌های اجتماعی در حال فراهم است که این به عنوان یک ابرپروژه ملی در دولت سیزدهم مورد توجه است.

به‌گفته وی، بهترین کار در نهضت ملی مهارت‌آموزی این است که شرکت‌ها و کارخانه‌ها تمام داشته‌های علمی را پای کار آورند و در قالب مراکز جوارکارگاهی مهارت‌آموزی‌ها را به جوانان انتقال دهند. حسینی‌نیا با اشاره به وجود ۲۰ میلیون جمعیت فعال کشور و نظربه این‌که باید سالانه ۴ میلیون نفر را به مهارت‌آموزی مجهز کرد، ادامه داد: خوشبختانه مدیران با درک بالایی در حوزه صنایع استان کرمان داریم که از مباحث مهارتی استقبال کرده و بر روی توسعه منابع انسانی سرمایه‌گذاری کرده است. معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی تصریح کرد: استان کرمان با این نگاه بلند مهارت‌آموزی به پایتخت مهارت ایران تبدیل شده و در موضوع آموزش‌های مهارتی در کشور آن‌هم با اجرای ابرپروژه ملی نهضت مهارت آموزی در گام دوّم انقلاب اسلامی نقطه عطفی خواهیم داشت.

حسینی نیا عنوان کرد: ابزار و امکانات اجرای این طرح در کشور فراهم شده و جوانان مستعد و مربیان نخبه هم در صنایع و دانشگاه‌ها داریم که سامانه «سام» برای سامان بخشی به این موضوع راه‌اندازی شده و مهارت‌ها در همه زمینه‌ها به ویژه در تکنولوزی‌های جدید از جمله IT، امنیت سایبری، ربات‌های خودکار، یکپارچه‌سازی سیستم و ... ارائه خواهد شد. رئیس سازمان فنی و حرفه‌ای کشور همچنین با اشاره به اینکه امسال در رقابت‌های بین المللی بعد از ۴۷ سال اولین مدال طلا توسط بانوی نخبه ۲۳ ساله ایرانی کسب شد، گفت: همچنین دو مدال برنز و پنج دیپلم افتخار در رشته‌های مهارت کسب کردیم که این رتبه‌ها بی‌سابقه بود.

به گزارش ایسنا، مدیرکل آمورش فنی و حرفه‌ای استان کرمان هم در این مراسم گفت: سال قبل تفاهم‌نامه ای امضا شد که صنایع استان بحث مسابقات مهارت‌های ملی و اردوهای ملی را اجرا کنند و از طریق المپیادها مهارت‌های مورد نیاز جامعه معرفی شود. محمدرضا جهانگیری افزود: با نیازسنجی که در سیرجان، بردسیر و شهربابک شده بیش از ۱۵ هزار نفر افراد متخصص در حمل  ونقل در رشته های مهارتی نیاز داریم و در مواقعی شرمنده شهرک‌های صنعتی، بنگاه‌های کوچک و متوسط می‌شویم که نمی‌توانیم نیروی انسانی آن‌ها را فراهم کنیم.

وی تصریح کرد: مجموعه جوارکارگاهی مس سرچشمه پذیرای جوانان و نوجوانان در امر مهارت‌آموزی است و این پیوند خوش‌یمن بین این بنگاه اقتصادی، فنی و حرفه‌ای و دستگاه‌های اجرایی که حمایت‌گر بودند ایجاد شده است. بنابراین گزارش، در حاشیه این مراسم تفاهم‌نامه سه‌جانبه‌ای بین مجتمع مس سرچشمه رفسنجان، سازمان فنی و حرفه ای کشور و استانداری کرمان امضا شد که بر مبنای آن مسابقات ملی مهارت بین شرکت‌های صنعتی و معدنی کشور در سه رشته کنترل صنعتی، جوشکاری و ایمنی و نجات از سال آینده هر سال به میزبانی امور آموزش مجتمع مس سرچشمه رفسنجان برگزار خواهد شد.

اشتراک

0 نظرات

پاسخ دهید